Zánět močových cest

Zánět močového měchýře (cystitis) se projevuje bolestivým nucením na močení, častým močením, vysokou frekvencí močení (často i po několika minutách) a pálením při močení. Přítomná může být i krev v moči. Teplota bývá obvykle normální, nebo pouze zvýšená.

Horečka se současným tlakem v bederní krajině bývá již příznakem zánětu horních močových cest a ledvin.

Močové infekce se vyskytují u 3-5 % populace v mladším věku a u 10-30 % starších jedinců. V mládí je infekce až 50krát častější u žen než u mužů. Existují určité situace, které vznik infekcí podporují. U žen je to například pohlavní styk nebo těhotenství, ale může to být i cukrovka, kameny či jiná onemocnění močových cest.

Zánět močových cest, zvláště jestliže se opakuje, vyžaduje vždy komplexní urologické vyšetření.

Akutní zánět vyžaduje nasazení antibiotik, zajištění dostatečného příjmu tekutin, pobyt v teple, případně podání léků tlumících časté nucení na močení a bolesti.

U opakovaných zánětů je nutné paušální podání antibiotik velice zvážit vzhledem k nepříznivému vlivu jejich dlouhodobého podávání na bakteriální osídlení střevního traktu a pochvy. Důvodem opakovaných zánětů bývá nejčastěji špatná lokální imunitní funkce sliznice močových cest a v terapeutických postupech by se měla dávat přednost dlouhodobé komplexní léčbě s preventivním podáváním malých dávek antibiotik, imunomodulace, probiotické léčby, stabilizaci mikrobiologického prostředí střevního traktu a pochvy a sanaci potencionálního zdroje infekce. Součástí preventivní léčby jsou samozřejmě také režimová opatření, jako je dostatečný přísun tekutin, poučení o správném provádění osobní hygieny a vymočení po pohlavním styku.

Každý pacient, která trpí infekcemi močových cest by měl podstoupit komplexní urologické vyšetření k vyloučení anatomických abnormalit močových cest a vyloučení příčiny v jiném případně i závažném urologickém onemocnění.